tiistai 20. lokakuuta 2015

Hebden Bridge: Savidreijaus- kurssi

Lauantaina 10.10. lähdimme ystäväni kanssa savidreijauskurssille. Kurssi pidetiin pienessä kaupungissa kuin Hebden Bridgessä. Se on syvässä laaksossa ja se kaupunki on täynnä taiteilijoita ja työpajoja ja kaupungin ilmapiiri on boheeminen.

Nettisivusto: oldstablesstudio.co.uk

En yhtään osannut odottaa, mitä minua odotti kuin se, että siellä tehdään jotain kippoja. Opetuskieli on englanti ja se tulkattiin BSL:lle eli englannin viittomakielelle. Se on myös minulle uusi elämys, että opiskelen täysin vieraalla kielellä. Kurssilla on viisi muuta naista ja kaikki on englannin viittomakielisiä. Itse juttelin enimäkseen kansainvälisesti, englannin viittomakielellä sen mukaan, mitä opin päivän mittaan ja lisäksi jotain suomen viittomakieltä. Eli viiton mitä vaan kielellä niin kauan, että viesti menee perille. Opin päivän mittaan sormittamaan englannin aakkosilla ja lisäksi sen, että viittomanimeni tarkoittaa englanniksi : why!Sopii minulle, koska olen koko ajan kyseenalaistamaan kaikkea ja mietin usein vaihtoehtoja. Why. That's why, what I do. I do, why I am. Perfect!

Saven dreijaaminen on kyllä aivan todella vaikeaa ja vaatii voimaa. Sitten kun alkaa tuntua, että mä handlaan tämän niin yhtäkkiä on saviteos pilalla. Opettaja on aivan herttainen ja hän rakastaa yli kaiken savea.  Rakkaus saveen näkee hänen puheesta ja eleestä. Savi on hänelle intohimo ja koko elämä.

Ihana nähdä ihmisiä, jotka rakastavat yli kaiken omaa työtä ja näkee, miten työ innoittaa ihmistä eteenpäin. Intohimoa pitää olla.

Alkuinnostukseni laantui aika lailla nopeasti, ja aloin jo jossain vaiheessa ärsyyntyä, ettei mikään suju. Muut vain onnistuvat ja onnistuvat. Minä junnaan alusta lähtien samoissa ympyröissä. Ennen viittä päätin luovuttaa ja alkaa siivota omaa työpistettä. Sain kaksi surkeaa kippoa, jonka viimeisteli minun opettaja. Piti koristella kippoja, mutten jaksanut enää. Siivosin jopa kahden kaverin työpistettä, koska se on jotain niin ihanaa tekemistä. Se on varmaan ainoa asia, minkä minä handlaan. Siivoaminen.

Jälkikäteen kurssi kuitenkin jätti sellaisen jäljen: "Vitsi, minä en saa luovuttaa näin helposti. Pitää mennä uudestaan kurssille ja tehdä asioita uudestaan ja lopettaa vasta kun saan itse tehtyä täydellisen mukin." Siksi on katsottuna minulle kurssi Helsingin kaapelitehtaalla. Olenko hullu- olen. Tiedän sen.

Olen aina ollut hullu ja oman tien kulkija. Minut löytää savikurssista - vaikken sitä uskonut sen päivän jälkeen.  Siellä sitten tulee minulle se täydellinen kuppi- toivottavasti.;)

Lämmin kiitos kurssilaisille ja opettajille. Oli loppujen lopuksi todella kivaa! Vaikka meinasin kävellä seiniä pitkin.

Kuvia kurssista:


Kurssipaikka
Työpisteeni
Minä dreijaamassa savea
Minun kulho....
Englannissa on vain 200kpl tälläistä asuntovaunua. Herttainen!



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti